Detta är en till Aerox som jag ska bygga som en sleeper. Jag ska försöka hålla den så original utseendemässigt jag bara kan. Så INGEN styling.

Sen ska motorn vara lagom vässad så den går helt okej

SETUP:

Cylinder - Stage6 Racing 70cc Mk2
Avgasrör - Yasuni C16
Vevparti - Malossi (MHR) 12mm
Förgasare - Dellorto 21mm med 92 i huvudmunstycke och 45 i lågfartsmunstycke.
Insug - Stage6 Insugsset
Tändsystem - Original med motoforce högspänningständspole
Variator - Malossi Multivar med 3,9g vikter,
Variatorrem - Malossi
Luftfilter - Original modifierad luftburk.
Koppling - Malossi Delta Clutch
Kopplingklocka - Malossi MHR Wing Bell.


TOPPHASTIGHET:
116km/h @ 13000rpm


KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL DEN SENASTE UPPDATERINGEN!


 

Såhär ser den ut idag (2016-10-27)



 

 

 

 

 

 

 

 



Uppdatering 2016-11-13

Då har jag påbörjar demonteringen av Bruksaeroxen. Ju längre in jag kommer, dessto mer fel och brister upptäcker jag!

Till att börja med, kåporna är repiga, spruckna, lagade med smältlim o.s.v... Så jag funderar på om det verkligen är värt att laga dem, eller om jag ska köpa nya kåpor. Blir att fundera på det!
Jag vill ju ha originalstuk, d.v.s originalkåpor. Och köper jag nya blir det inte original...













"Skjutshandtaget" finns kvar, satt tydligen bara på dem första Aeroxarna. :)



Demonteringen fortsätter.




Rostigt, äckligt, torrt och sprucket. Ska bytas och fixas!




Såklart var ena fästet till framlyktan paj. Laga eller köpa ny, får se!








Framhjulet glappade äckligt mycket, så hjullagret är soppslut! Bara att köpa nya.



Hastighetsmätardrivningen var sprucken. Vilket är förståeligt då det är snustorrt här! Här ska det vara fullt med fett!





Upptäckte också att styrlagerna glappade. Var rädd för att jag var tvungen att byta alla lager, men jag upptäckte att muttern som drar åt lagrena satt löst.



Så jag demonterade allt..





Rengjordes...



..och smörjde. Samt monterade tillbaka allt. Blev som nytt!




Till bakre ändan av moppen! V-ringen satt kvar "hihi".




Upptäckte att bromsbeläggen bak var sneslitna.. Såg sen att bromskolven var helt sne... Någon som kört slut på ett belägg så den börjat bromsa med kolven! :O






Såhär ska det INTE se ut...



Uppdatering 2016-11-23


Då har jag beställt nya delar till Aeroxen, och dem har anlänt också! :) Blev nya kåpor, och en ändring av projektets idéer.

Först, alla delar från TS. Jag fick allting i TRE kartonger... *ops*

Yasuni C16, Stage6 Racing 70cc, Malossi MHR vevparti, Malossi Multivar, Stage6 insugssett, Dellorto 21mm, Motoforce tändspole, stage6 SSP Oversize och ramlager/packboxar..



Kosos modellanpassde mätare till Aerox.

 



Nya Stylepro-kåpor!



SEN, en liten överaskning! Jag köpte svarta kåpor, och jag har fått tag i SP55 Limited dekaler. Så nu gör jag en replica på Sp55 Aerox! :)
Blev RIKTIGT läckert.

 







Uppdatering 2016-11-25


 

Uppdatering 2016-12-09





Uppdatering 2016-12-18

Update igen då :)

Att montera en förgasare skulle man kunna tro tar 5 min och sen är det klart, men inte! Jag höll på i en timme innan det fungerade som det skulle. För det första, throtteln lyftes aldrig högst upp på full gas. "vajerdelningen" på aerox original har för kort slag. Så den fick jag modifiera för att kunna lyfta throtteln hela vägen.

Det är något ni alla borde tänka på som kör med Dellorto eller andra förgasare med aerox originalgasvajer.




Sen var skruvarna avdragna, dem som håller fast främre styrkåpan. Dem borrade jag ur och monterade insatsgänga.





När jag gick igenom elsystemet såhände det ingenting när man vred på tändningslåset, ingen kontakt ALLS med strömmen.




Plockade isär tändningslåset, och där var det fullt med oxid....



När det var fixat kunde jag få igång koso-mätaren :)





Sitter ju styrändar original på Aerox, en av mina saknades. Så jag köpte nya på Biltema istället... :P






Avgasröret monterades också!






Och sen ett nytt batteri såklart.




Uppdatering 2016-12-23

Tutknappen tog dåligt, startknappen likaså. Så jag plockade isär knapparna och filade till alla kontaktytor och smörjde upp det som behövdes.




Skruvar sitter som fan... Så den blev runddragen. Borrade ut den och monterade även här insatsgänga.



Knappen är lite skitigt.



Motgångar... Den nyare hastighetsmätargivaren passade inte den äldre hastighetsmätarvajern - Så jag får köpa en ny vajer.




Luftburken rengjord och isärplockad för modifikation.



Styrkåporna på. :) Knapparna är tillputsade också.




Kylaren monterades även.




Slängde även på fälgtejpen!







Sen renoverade jag även vattenpumpen.



Luftburken på plats!






Pumpkåpan på.




Slängde på framskärmen för att jag ville se helhetsintrycket.













Uppdatering 2017-01-09

Första updaten för i år!

Igår gick det inge bra.... Monterade det nya startrelät och testade om startmotorn funkade, men nix.. Dött.
Började felsöka, kolla om det fanns spänning där det skulle finnas o.s.v. Visade sig att det inte ens kom någon ström till relät. Efter 3 timmars felsökning och frenetiskt tittande på elschemat, upptäckte jag att BÅDA bromsljuskontakerna var döda. Det förklarar också varför bromsljuset inte tänds när jag bromsar. Så nya kontakter måste köpas.. :P

Sen nästa elstrul. Skulle koppla in tempmätaren, men det var inte lätt. Det står att man skulle ersätta original tempmätare med koso egna. Lätt, men sen då? Vart ska den kopplas in i mätaren? Googlade 2 timmar efter svaret, men nix... Efter lite uteslutsmetoder lyckades jag fixa det. Den RÖDA kabeln ska till tempmätaren. Det är som gjord för förvirring, då även 12V+ är en röd kabel, lätt att förväxla dem *suck*

 

Men den löste sig! Dock hade jag nu slösat 5 timmar på ingenting.... :P


Skillnad mot vissa andra vill jag att moppen ska vara tyst. Så jag behåller skorstenen (det är en ljuddämpare, ingen strypning som många påstår). Dock flödar den långt ifrån tillräckligt för min 21 mm förgasare (den kan flöda 12mm original lätt). Så jag köpte motoforce extrafilter som man monterar i luftburken. Nu räcker arean för min 21mm förgasare!




Sen har ni ju tjatat om kåpmoddning, här har ni ;)
Återkommer med vad jag gör snart.



Monterade även på bakre underkåpa.



Där har ni!
Original på dessa kåpor är det fula "ribbor" som jag inte gillades alls. Dock ville jag ha underkåpan, då den inte hade hål för sidostöd. Så dekalen kunde få plats.
Jag sågade helt enkelt bort ribborna, filade till kanterna och målade det svart. Sen tog jag loss nätet som satt på originalkåporna, och limmade fast dem. :)



Sen monterade jag Z-kåporna och bakre sidokåpor för jag ville se helheten!






Uppdatering 2017-01-16


Direkt när jag kom till verkstan monterade jag dem nya bromsljuskontakterna. Bromsljuset funkade direkt, hör och häpna, även startmotorn! Så felet var bromsljuskontakterna som hade lagt av, på BÅDA sidorna konstigt nog.

Den avbrutna blinkersen byttes även snabbt.

Sen slängde jag i en slurk bensin och kickade igång den. Efter 5-6 kickar startade den så fint så! :)
Här har ni en film när jag startar den med elstarten!




Sen slängde jag på alla kåpor, det ser RIKTIGT bra ut! :)


 



Uppdatering 2017-01-23

Idag kopplade jag LED-rampen som jag köpte från Ali Express, det funkade suveränt!

Sen skulle jag montera centralstödet, vilket inte passade alls. Det tog tag i avgasröret... Så stödet får jag bygga om!

Byggdes med ett relä, så jag kan styra både LED-rampen och hel/halvljus på original ljusomkopplare.
Så nu tänds LED-rampen samtidigt som original helljus.



Blev lite tänkande.. :)










Med halvljus enbart



Med helljus och LED-rampen. Nu är inte batteriet fullt laddat (efter alla tester med mätaren, startmotorn o.s.v) så LED-rampen lyser inte för full kraft.





Uppdatering 2017-01-30

Jag ville använda centralstödet för att den är smidig när man ska "lasta" mopeden. T.ex matlådan till jobbet, slänga i hjälmen, slänga i matkassar när man handlat o.s.v. För då står den rakt och stabilt.

Vad jag inte visste var att man inte kunde använda centralstödet med Yasuni-röret. **suck**
Så jag gav mig på att modifiera stödet. Jag kapade av det, gjorde en böj runt röret, förlängde den m.m. Till slut gick den fritt utan att ta i röret. Men då kom nästa problem, fästet till fjädern. Fanns ingen möjlighet alls att fästa det på originalplaceringen. Fanns inget annat ställe att montera fjädern på heller..
SÅ, jag får ge mig och köpa ett jävla sidostöd ändå.. :P

Då mer än halva garagetidet gick åt att göra om stödet, så hann jag inte med så mycket....
Men jag kom på att jag hade en bakskärm som jag hade till R/T Aeroxen. Den funkar inte bra på den aeroxen p.g.a häftiga vibrationer, som gör att fästet spricker hela tiden. Men bruksaeroxen är långt ifrån lika trimmad, så det bör funka. Så jag monterade på den! Den är inte för styling, utan för att den är praktiskt. Det förhindrar en del stänk och skit på underkåpan och föraren.

Sen hade jag en svart variatorkåpa till övers från R/T Aeroxen, dock dålig lack. Monterade och kollade, såg hel okej ut. Får se om jag snyggar till lacken eller lackerar om den!










Uppdatering 2017-02-23

Sidostöd på plats och själva byggandet är klart. Bara att vänta på vår och bättre väglag!




Den nya nyckeln fungerande även bra!




Uppdatering 2017-03-26 -Den med avgasröret

Dags för att börja justera in Aeroxen, vilket började med problem...
När jag började komma ner i huvudmunstycke så den började varva på, så började den helt plötsligt misstända på halvgas och uppåt. Provade med en massa olika förgasarjusteringar, men inget hjälpte. Så jag kunde då avslå förgasarproblem.

Då återstod tändningsproblem! Började med att byta CDI, det hjälpte inte ett dugg. Tog då det sprillans nya tändstiftet och knackade ihop gnistgapet. Då funkade den utan problem? Var den nya motoforce tändspolen för klen?!
Bytte till ett annat oförändrat tändstift, och där gick den också bra.... Så, är det tändspolen som är dålig eller tändstiftet som är dåligt? Det återstå att se om tändspolen ger upp senare.



Iallafall, nu var misständningproblemet ur världen. Så jag kunde nu börja fokusera på förgasarens bestyckningar igen..

Jag märkte nu att motorn började låta mer? Eller inbillade jag mig det? Dubbelkollade anslutningen vid cylindern och ljuddämparen, men allt såg bra ut. Började ljuddämpareullen redan brinna upp? Vettefan. Jag kanske bara inbillade mig då...

Åkte ut för att hårdtesta förgasarinställningen, mitt i en acceleration så började den låta som FAN! Precis som att jag tappade avgasröret, jag trodde att jag hade gjort det... Kollade ner, men det satt kvar? Då såg jag en stor jävla glipa i avgasröret. Svetsfogen hade "gått av" ?!

Så den inställningsdagen fick sig ett abrupt slut..

Har Mailat Twostroke för en reklamation.. :)






Uppdatering 2017-03-31 -Den med dålig toppfart...

Tog bara 3 dagar, så hade jag ett sprillans nytt avgasrör hemma. Twostroke är snabba som alltid!
Gick snabbt att montera det, så nu blev det dags för inställningar igen!



Inställningarna på full gas funkar helt okej, ingen bludder och tändstiftet är näst intill gyllenbrunt. Kan nog gå ner en storlek till. På 1/4 dels gas bluddrar han dock, så lågfartsmunstycket måste bytas. Inga mindre hemma dock... (sitter 50 som standard i Dellorton) Så ska beställa hem 40 och 45.

Till variatorn då. Nu hade jag 4g vikter, så jag började med det. Vid full gas höll han sig på 13000rpm, och vid 85km/h drog han upp till 14-15.000rpm. Lite väl högt, och varför ökade han i varv till 85?



Nåja, tyngre vikter. Testade 4,5g vikter, och varvtalet sjönk till c:a 12000rpm, men den toppade fortfarande 85km/h på 14-15000rpm?

Testar nu 5g vikter, c:a 11000rpm. Accelerationen är bättre, så jag böjrar närma mig maxeffekten. Men fortfarande bara 85km/h...? wtf?

Provade nu 5,5g vikter, 10.000rpm. Men fortfarande 85km/h? Vad är det här!! Varför går den inte fortare... :P

Blev fundersam och undrade om remmen möjligen slirade? Nu hade jag Stage6 rosa tryckfjäder, som hänger med R/T oversize. Så jag provar att byta till Malossis röda tryckfjäder.

När jag var på gång att byta tryckfjäder, upptäcker jag felet till den dåliga topphastigehten....

Min stage6 Torquecontroll, hade sen gamla ägare fått runddragna skruvar. Så jag hade bytt dem, se bild:


Det visade sig, att dem var lite för höga..... :)))
Notera märkena i remskivan.



Vid c:a 80km/h hade remskivan tryckts mot skuvarna, och hindrats ifrån att tryckas ut mer. Det har begränsat utväxlingen rejält, och dem sista kilometerna ökade bara p.g.a varvet....

Så, bytte ut skruvarna mot lägre och monterade även den röda malossifjädern. Öppnar garagedörren för testkörning... OCH DET SNÖAR UTE?!

Det var den testkörningen, suck...
Testade iallafall accelerationen, och den blev kännbart bättre med hårdare tryckfjäder.. :) Jag blev dock dyngsur...




Uppdatering 2017-04-09 -Den med chockande bra toppfart...



Dags för ännu en inställningsdag, då det började snöa förra gången....

Jag hade köpt nya bromshandtag, malossis svarta kopplingsfjädrar samt nya lågfartsmuntycken ifrån Twostroke. Så dem monterades direkt när jag anlände.
Bytte även vikterna ifrån 5,5g till 4,5g.

Startade den, och den gick perfekt på tomgång! Lågfartsmunstycket nummer 45 blev super.

Ut och testkörde och kollade topphastigheten. Den drog på bra och toppade c:a 95km/h, Provar lite tyngre vikter för att se vad som händer.
Bytte till 5,5g vikterna igen, och den kändes direkt slö. Toppfarten blev bara 90km/h... Lättare vikter alltså! Provade då 4g vikter och den varvade nu som fan! Men fortfarande en toppfart på 95km/h.. Tyckte den varvade onödigt mycket (c:a 13000rpm), så lite tyngre ville jag ha.

Slängde på 4,7g vikterna och det kändes som en fullträff, 97km/h fick jag på den korta sträckan. Åkte lite längre bort för att testa på en längre raksträcka. Fick upp den till 99km/h när streckan var slut, och kände att den hade lite mer att ge. Men jag var nöjd!

Tog en bild på mätaren vid maxloggad hastighet och la upp på instagram.



Fick då tre kommentarer "glädjemätare o.s.v". Jag ville då bevisa dem det motsatta, så jag tog fram min trogna GPS app som jag använt länge!
Satte igång den, la den i min ficka och drog ut för en sista toppfartsrunda. Fick nu upp den i 101km/h enligt kosomätaren.

Stannar och kollar på mobilen.. Jag fick en CHOCK! Den hade loggat en topphastighet på 114km/h....?



Vad är det som händer? Appen har aldrig visat fel förut, men ändå tvivlade jag på resultatet...
Kosomätaren går ju ställa in, men standardinställning ska ju vara för Aerox originaldimension. Så det har jag inte rört..
Läste lite i instruktionerna, och kosomätaren är inställd på 130cm hjulomkrest, min är på 148cm.
Så kosomätaren visade fel HELA tiden..

För att dubbelkolla GPS'ns tillförlitlighet så satte jag upp den i bilen och jämförde. Notera att bilens hastighetsmätare visar 120km/h, GPS'n 114km/h. D.v.s bilens mätare visar någon procent fel, med flit från bil-leverantören. Så bruksaeroxen toppar 114km/h!



Förgasaren funkar klockrent, inget bludder oavsett gaspådrag. Var ute och körde i c:a 30min med varierande körning. Mycket full gas! Allt håller, den går som en klocka och motortempen ligger på c:a 55 grader. Så jag känner mig nöjd med inställningarna hittills!

Så Aeroxen klubbas nu som klar! I den mån det går, finns alltid mer att fixa när man använt den ett tag. :)

Lite finbilder på den:














Uppdatering 2017-05-05 -Den med GoPro-Körningen

Filmade lite med GoPron för att visa er hur den går. Fick även en ny toppfart på 115km/h :) Samt lite vårbilder!