Jag tröttnade på parmakit-cylindern, dålig effekt, dålig kvalité och dålig kundtjänst. Så jag sålde den och ville uppgradera till något bättre. Blev intresserad av Stage6 nya bigracing cylindrar, så jag införskaffade mig en Stage6 BigRacing 88cc!

Då jag fortfarande kommer köra med parmakitveven som har 46mm slag, kommer den hamna på exakt 90cc. BigRacing ska egentligen köras med 45mm slag.



Setup:
Block: Original D50BO block - Rejält omarbetat.
Vev: Parmakit Vevparti
Växellåda: Original Växellåda
Ramlager: SKF C3
Koppling: MHR kopplingsfjädrar, till och börja med.
Tändning: HPI 210
Cylinder: Portad Stage6 Bigracing 88cc
Förgasare: PWK 30mm
Insug :Hemmabyggd anpassat till 30mm
Reeds : V-force3 KX85
Rör: MXS GP avgasrör
Drev: Anpassat för maximal toppfart.
Luftfilter: Osäkert


KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL SENAST UPPDATERING

Projektstart 2017-02-27

Började med att plocka ur motorn från ramen!



Motorn på arbetsbordet.



Första problemet. Motorn är ju portad efter parmakitcylindern. Men BigRacingcylindern blir det för mycket... Det tätar inte ens vid cylinderfoten. Så det måste fyllas ut.



Jag började med kemiskt metall, plastic padding.



Och blev såhär efter bearberning.





Men det lossnade väldigt lätt.... Så jag har nu beställt JB-WELD från england, 2k epoxy som är typ världens bästa lim. Så bara att vänta på att det kommer. :)

Sen hade jag köpt V-force3 från Maxiscoot. Då blocket var färdigslipat för YZ-membranet, behövde jag inte slipa för V-force. Dock var pinnbultsdelningen fel, så det var bara borra nya hål i membranet :)






Cylindern lite lätt på för helhetsbild.






Uppdatering 14 Mars 2017

JB-Weld införskaffad och spolkanalerna "igenfyllda". Ska nu torka i 24 timmar, så det blir att bearbeta nästa gång jag åker ut.






Sen modifierade jag även MXS Avgasstos, så den matchar BigRacingcylinder. :)









Sen pyntade vi cylindern lite, då jag faktiskt portat den. Inga ändringr i portarna, bara i kanalerna.



Uppdatering 20 Mars 2017
JB-Welden härdad och bearbetad. Den verkar sitta som sten!






Sen lite klämspaltsmätning. Och här börjde jag klia mig i huvudet... Med original cylinderfotspackning och parmakits slaglängd förväntade jag mig att jag skulle få en klämspalt på c:a 0,2mm.. MEN, den kom på över 1mm? Hade jag hade korrekt slaglängd till cylindern så hade klämspalten hamnat på 1,5mm...
Utan packning hamnade jag på 0,4mm. så jag klippte till en 0,3mm packning så jag fick en klämspalt på 0,7mm.



Sen monterades allting, nu är det bara att starta den. :)




Uppdatering 26 Mars 2017 - Den med misstaget

Jag kickade, och kickade, och kickade, och sprang, och sprang och sprang... Årets varmaste dag och svetten bara sprutade. Men den jäveln ville inte hoppa igång! Den bara gav avgassmällar då och då...

Vad fan har den för problem?! Provade olika tändstift, skruvade på förgasaren o.s.v.

Dubbelkollade tändinställningen, 1,5mm. Perfa. Försöker starta den igen... nix.
Kollade noga på tändplattan, det finns två markeringar? Hade jag ställt den på rätt markering? Googlade på HPI 210 instruktioner och där fick jag svaret... Jag hade ställ den på fel markering!
Ställde in tändningen igen på 1,5mm, denna gång på den andra markeringen.

Den startade på första jävla kicken!!! Konstig nog var jag inte arg på mig själv, bara glad över att jag löste problemet. haha

Så nu lever den! :)

En liten filmsnutt på en oinställd hoj finns i denna länk på min Instagram
https://www.instagram.com/p/BSGp8U0jnL6/