Här är en av mina dröm-mopeder! Kanske inte just detta märke och modell, men just en sporthojsmoped! Jag har alltid velat ha en sådan sen en kille i min parallellklass hade en i högtadiet. Men då dessa inte växer på träd och är oftast svindyra. Så var inte förhoppningarna höga... MEN! Jag fick tag i en i Lysekil, för 3000kr. Så efter 82 mils resa på EN dag, så fick jag hem den.

Hur och exakt vad jag ska göra med den utseendemässigt, är inte bestämt än. En sak vet jag, setup! Jag ska slänga över R/T 70cc Am6 motorn i chassit, hojen kommer nog stortrivas med en rejäl motor i sig. :)



Setup:
Motor : Minarelli AM6 - från en Rieju drac
Vev : Doppler Competition
Växellåda : AM6 original
Koppling : Original med MHR Fjädrar.
Tändning : PVL Analog Rotorsystem
Cylinder : Stage6 R/T 70cc
Bränsle : 98 oktan med Castrol Power1 2-taktsolja.
Insug : Hemmabyggt 30mm.
Förgasare : 30mm PWK
Reeds : Top Performance VForce3
Avgasrör : RC2 avstämda rör för R/T 70cc


Såhär såg hojen ut för 2-3 år sen, i gamla ägarens ägo.




Gamla ägaren, nuvarande skick. (2017-02-12)




Då hojen fanns i Lysekil, 40 mil ifrån mig. Så var det en bit att köra... Jag orkade verkligen inte ta släpkärra och fisa i 80km/h hela vägen, det skulle ta för lång tid! Men Nicklas (gamla ägaren) var schysst och kunde skruva ner den i delar åt mig, så jag kunde få in den i bakluckan i min Volvo V70.

Och såhär såg det ut. ;)



Så efter totalt 82 mil körning på en dag, fick jag hem den och lastade av den i min verkstad! :)

Det var mycket moped för pengarna, även om det är en del att göra. Kåporna är inte i superskick, lite repiga, skador ifrån vurpor, några sprickor här och där. Då det inte är det lättaste att hitta kåpor för rimligt pris, kommer jag laga dem.

Motorn ska starta, men det spelar ingen roll. Den ska ändå bytas... :)
Överlag är allt jätteskitigt, så en rejäl rengöring krävs. Även rost här och där. Men allt går att lösa!

USD gaffel original, riktigt grov!








Fick även med två extramotorer :)