En Yamaha Slider som jag hämtade den 3:e Juli 2016, årmodell 2014. Den ska genomgå en omfattande genomgång av motorn samt ändras lite på utséendet. Hur exakt det ska bli vet jag inte än. Återstår att se!
Här kommer jag iallafall lägga upp löpande uppdateringar varje gång jag gjort något.

Planerna ser ut såhär nu. (Kan ändras)

Setup:
Cylinder - MXS - Cylinderkit (Racing) 70cc
Avgasrör - MXS - Avgassystem (MXS Racing)
Vevparti - Polini Evolution 12mm kolvbult
Tändsystem - MVT - Tändning (Digital Direct)

Förgasare - PWK 26mm
Membran/insug - MXS - Insugsset (Big Valve Highflow)
Variator - Stage6 Oversize
Koppling - Stage6 Torquecontroll
Kopplingsklocka - Stage6 Wingbell

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL SENASTE UPDATE

Såhär ser den ut "idag 2016-07-04 ". Bilder från gamla ägaren.




Och såhär såg den ut när jag precis kom hem med den. Maskinellt går den som en klocka och all elektricitet funkar. Även så startmotorn! Vilket är lite lyx för mig för jag har aldrig haft en moppe med startmotor, haha.

Men visuellt har den sett sina bästa dagar. Spruckna kåpor, dålig fotkåpa, framlyktan lös och det mesta sitter fast fel eller dåligt. Men annars, ett riktigt bra kap!




C:a 590mil är helt okej. :)



Updatering 2016-07-04

Ingen större uppdatering mer än att jag fixat aeroxfälgar till den. Ska skivbromskonvertera den bak, bara för att jag kan. :)



Uppdatering 2016-07-09

Ännu en mindre update. Fått tag i bromspumpar, höger & vänster sida. Samt bromsslang till Aerox bak!
Funderar på om man ska lackera armarna blåa istället.




Uppdatering 2016-07-28

Idag började jag småplocka lite på den. Mest för att skruva av delar som ska säljas, som t.ex Polini 70cc cylinder, Leovince TT-röret, 17,5mm förgasaren o.s.v
Här upptäcktes många konstiga och knepiga lagningar och lösningar...


Påbörjar demontering av cylindern. Alla kåpor är hela och fina, lite smutsiga bara



Närmar oss cylindern. Ett fint tändsystem med fläkt! (Tändsystemet är till salu senare, när jag fått bort det)





En konstig lösning.. har man för långa skruvar använder man muttrar under som distans..
*Snyggt*.....



Cylindern borta... :)



Ännu en vacker lösning. Går kåpfästena sönder limmar man fast kåporna med limpistol...!




Lite mer "naked" slider. Alla kåpor som ska sparas ska plockas ner, göras rent och sen svärtas ner. Så dem blir som nya.







Någon som vill köpa crashkåpor?



Sista expertlagningarna. Eltejp på bakblinkers, och buntband på framblinkers. (Y)





Uppdatering 2016-07-31

Idag skruvade jag ner den ännu mer för att få delar som ska säljas!
Vissa av kåporna var faktiskt hela, andra saknar lite fästen här och där. Synd att man stuntat sönder en årsmodell 2014 moped...


Under alla kåpor gömde sig det faktiskt en 2014 moppe! Allt är helt, fräscht och fint. Skitbra grund att bygga hyper på.



Ut med alla kåpor, avfettning och sen spruta av allting. Skit, lort, smuts.



Sen påbörjade jag också modifikationen för Aeroxhjul bak. :)




Piggen måste av och slipas ner för att det ska funka.




Nej, den ska inte vara orange...


Fälgen ska lackeras svart.




Här får jag bygga ett fäste till bromsoket.





Sen bytte jag även det fula "styling"styret till original. Original är faktiskt rätt så snyggt tycker jag!
Sen monterades bromspumparna på.





Originalfästet till bromsarmen kapade jag av. Då allting tyvärr satt fast med knappsatsen. Det ska slipas och lackas lite snyggt.




Original blinkers ska nog bytas ut mot något snyggt LED.



Som den står nu



Sen lite annat roligt! Jag hade en PWK 19mm förgasarhus, som jag fyndade riktigt billigt.




Dock var hålet lite trångt, så efter lite snack med en gubbe jag känner. Så svarvade han upp den till 26mm åt mig. :)






Och så blev det från en 19mm PWK till en 26mm PWK!





Uppdatering 2016-08-08

Idag gav jag mig på lackering! Fälgarna och andra detaljer.
Först slipning av allt och det är sååå tråkigt.

Tog fram alla lackeringssaker.



Kränga av däcken. Dem satt inte så jävla hårt som däck brukar göra, det gick smidigt!



Däcken loss! Till salu (700kr) om någon vill köpa. Duro Dubbade vinterdäck.





Lite rengöring av fälgarna, avfettning och trädgårdsslang!



Sen skruvade jag av handtagen. För jag vill inte ha dem "kopparfärgad". Antingen lackerar jag dem svarta eller blåa, vad tycker ni?



Upphängt redo för grundfärgen.




Och sen grundfärg på! Nu får det hänga såhär i c:a 1 vecka och härda ordentligt. Sen blir det ett lager basfärg (Blanksvart solid 2k) för att sen köra ett lager med klarlack, även den 2k.





Uppdatering 2016-08-16

Som ni kanske märkt så har det blivit en planeringsändring! Istället för att lira Polini 70cc, väljer jag MXS Racing 70cc cylindern. Maxiscoot har bänkat den cylinder till 19hk. Jämfört med Polinin som bara ska ge 12hk enligt polini själva. Så det blev ett självklart val. Så Projektet har fått ett namnändring, ifrån Polini Evo Slider till MXS Racing Slider! Hur jag gör med utséende får vi se. Kanske grönt och vitt?

Nåja, nu har jag lagt en beställning på Twostroke, som ser ut såhär!



Och här är vissa av delarna som beställdes.

MXS Racing 70cc



MXS Racing Exhaust. (SÅ jävla porrig!)



MXS Racing Intake Kit Big Valve HighFlow System (Även den porr!!)



MVT Digital Direct! Vill ha generator för belysning, så därför väljer jag det tändsystemet.

Uppdatering 2016-08-21

Idag blev fälgarna svarta!
Nästa gång blir det att slipa ner dem lite lätt för att sen lägga på två lager klarlack. För bättre djup och mer styrka.




Sen plockade jag ihop min PWK 26mm förgasare. Delarna är från 32mm förgasaren. Throtteln och vajerstyrd chock är påväg från TS.

Sen började jag demontera motorn från ramen. För att förbereda motorklyvning, så man kan slänga i nya och fräscha delar.






Sen lite bonus. Hade köpt mig två lådor så jag kunde sortera alla mina munstycken och variatorvikter. Ser riktigt snyggt ut. :)

 


Uppdatering 2016-09-02

Tyvärr har jag inte skruvat fast några nya delar eller gjort något mer med motorn. Jag har bara slipat och lackerat delar. Vill passa på att måla allt medans det är varmt ute och innan höstens kyla tränger sig på.

Har lackerat lite smådetaljer gröna, fälgarna har fått ett lager klarlack på sig och variatorn grundfärg. Får se hur allting blir i framtiden. :)

Bromshandtaget fick sig en skvätt grönmetallic.



Fälgarna klarlackade. Ska få sig ett till lager klarlack för mer djup och slitstyrka!





Centrum av bromsskivan lackerad. Framskivan ska få samma i framtiden.
Även så navet blev grönmetallic.



Kraschpuckarna slipade. Ska bli gröna de också, var det tänkt!



Ett lager klarlack.




Ojämnheten i den gröna kvittar. Blir runt och fint sen när bromsen sliter ner färgen.



Grejerna hängdes in för att slippa alla myggor som gärna vill sätta sig i färgen....





Fläktkåpan fick sig ett lager klarlack även den! Under är original "plastfärg".



Dem andra plastkåporna blev nersvärtade med ett medel som fixar sånt. Samma som jag gjorde till Aeroxkåporna. Ser som nya ut!




Innerkåpan ska få ett lager klarlack på sig, så den också blir lite "bling bling".




Sen grundfärgen på variatorkåpan.
Funderar lite på hur jag ska göra det, men tanke går på hälften grön, hälften svart. :)




Uppdatering 2016-09-04

Mer lackering, inte så mycket mer tyvärr. :)
Andra lagret klarlack på fälgarna, krashpuckarna klara, variatorkåpan har fått halva grön, andra halvan ska bli svart. Bromshandtaget monterade och fläktkåporna fick sig även dem ett till lager klarlack!








Innerkåpan fick också klarlack!









Uppdatering 2016-09-16

Förhoppningsvis är det sista lackeringen! För dem sista delarna har fått klarlack på sig.
Sen gav jag mig på att klyva motorn och matchporta den. Tyvärr var det snålt med gods i sliderblocket, så det blev lite hål... :) Det går att fixa med kemiskt metall.


En 300mm bromsskiva som jag tänkte få fast på Aeroxfälgen.. :)
Kommer från en 1100cc motorcykel.




Såhär blev kåpan. Ingen klarlack än!

 




Såhär blev fälgarna, med bromsskivan och aeroxspacern.



Har blivit lite skitiga.

 

Motor kluven och rengjord.



Klarlacken på.








Inte mycker kvar av ramen. XD





Nytt UNI filter till förgasaren.





Motorn redo för portning!




Cylindern gick inte ens i blocket.. :P



Markerat vart jag ska slipa




Det började bra.... :) Får laga det sen!


 


Nästan färdigfilat. Får fila mer när jag lagat hålet!



Kommer bli porrigt!

 

Uppdatering 2016-09-19

Idag fixade jag bromsoksfäste bak, lagade hålet i spolkanalen samt slängde i veven!
Slipade även upp för oversizevariatorn. :)


Kemiskt metall för lagning av hålet.

 

Bromsok, ena ska användas bak.

 

Där måste jag slipa ur för att oket ska gå tillräckligt djupt!



Pappersmall för fästet.



Och så en i metall.


Hållborrad och blocket klart.




 

Sen slängde jag i veven också. :) Där ser ni också lagningen av hålet.






Sen provade jag oversizevariatorn. Bakre remskivan gick inte ens fritt i blocket! Så jag var tvungen att slipa upp runtom så den kunde få plats.





 

Uppdatering 2016-09-19

 

Då var delarna här!
Bilderna och filmen talar för sig själv. :)



Uppdatering 2016-09-29

Idag så ville jag sätta ihop motorn så Slidern iallafall stod på egna "ben". Sagt och gjort, så fixade jag det. Jag tänkte också filma när jag monterade cylindern, dock hittade jag inte kolvbulsclipsen... Antingen så har jag slarvat bort dem, eller så fanns dem inte ens från början.. Så jag får köpa nya.

Jag ville dock fortfarande montera ihop motorn, så jag skruvade ihop den provisoriskt utan clipsen. Jag vet att dem INTE sitter där, så jag ska inte göra några startförsök.

Påväg ut till garaget. Stor låda som fyller hela kombin.. :)



Motorn "ihop".




 

Sen för att stå på egna ben, behövs det färdiga hjul. Så däcken krängdes på.




Sen lite kladd (däckpenna) samt fälgtejp.



Bromsoket bak hade jag glömt hemma... Så det fick vara tomt så länge.





Det är TIGHT mellan däck och insug. Ungefär 3-4mm.



'




 

Uppdatering 2016-10-03

 

Denna gång så skruvades bromsoket bak fast, luftat och fungerande. :)
Sen bytte jag även styre! Jag vet att jag sa att originalstyret skulle användas, men när jag var på Waldens motor såg jag det styret. Med en perfekt grön för mitt MXS tema. Det är faktiskt samma modell som jag har på Aeroxen, men grön istället då.
Varför jag byter till smalt styre? Jag tycker det är MYCKET snyggare med smalare styre än brett. Hojen ser lite smäckrare ut, enligt mig.

Sen påpekade många handtagen jag monterade, med den gröna "fisken". Jag tycker dem är urläckra och passar in i temat! Så jag kommer inte byta det för att du tycker det är fult. ;)

Till bilderna nudå!

Bromsoket på plats, ni ser lite på bromsskivan att den redans börjat slita bort färgen. Kommer bli finare sen när slitningen är över hela ytan.







Sen monterade jag fläktkåporna. Verkar som att "stylingkåpan" som man sätter framför gallret inte går plats... Ljuddämparen är i vägen. Och ja, kolvbultsclipsen är monterade nu!









Och sen styret, det gröna passade bättre än vad jag trodde. Och sen dem urläckt handtagen! :)








När jag hade skruvat åt variatorkåpan blev bakhjulet STUMT. Visade sig att kopplingsklockan ligger mot kåpan... Så där måste det också slipas ut för att få plats. Väldigt trångt i ett sliderblock. Är dem samma sak om man köper sliderdelar till variatorn? För detta är Aeroxdelar som satt på Aeroxen innan.




Och så helhetsbilder. :)




Updatering 2016-10-10

Denna gång blev det lite koppling av el. Det blev en liten kamp med MVT's dåliga instruktioner, man kan knappt läsa texten och bilderna är obefintliga. Jag fick inte heller igång gnistan, enligt instruktionerna ska man använda original CDI, (Varför då?) och den sålde jag *suck*. Får leta upp en ny och kolla om det krävs.

Sen är jag halvvägs med att koppla in mätaren. :)

 

Allting ska dras och fästas snyggt när det fungerar.





Sen monterade jag LED-blinkersrelät. :) Lamporna är original än så länge.





Uppdatering 2016-10-14

Motorn LEVER! Original CDI behöves inte, den behövde bara kopplas in på 12V+ så fick jag gnista. Sen hoppade den igång efter 10-15 kickar :)

Film här under



Sen snyggades all el till så det ser bra ut. Sen påbörjade jag också montera framkåpan och koppla framlampan. Jag låter även plasten sitta kvar på kåporna så länge jag kan, därför kan dem se lita matta ut nu.


 

Uppdatering 2016-10-18

Då var alla kåpor på! Måste fixa/bestämma mig vart jag ska montera mina blinkers fram, och sen dekaltrimma den lite. Sen är det dags för motorinställningar och se vad den går för! Förhoppningsvis dröjjer det innan snön kommer...

 

Uppdatering 2016-10-23

Efter mycket kliande i huvudet, testande och funderande. Så har jag fått på dekaler, och det blev inte helt tokigt! Sen återanvände jag även original blinkersfästen, som ni får se på bild sen. Idén kom faktiskt Christopher Alén på. (Han var med i garaget och hjälpte till)



Eltejpen måste jag göra om, blev inge bra....

 

 

Uppdatering 2016-10-30

Inställningsdags! Vilket inte har gått smidigt alls.
Började smått med förgasaren. Började med 180 i huvudmunstycket. Det bluddrade.... Sen 175, även det bluddrade, 170, det bluddra... :) Först vid 165 började den vissa tendenser på att inte bluddra. Monterade 160, och det bluddrade inte alls! Så där stannar jag så länge medans jag ställer in variatorn. Hamnar nog på 160-155 när en är klar.

Sen med vikterna började jag lätt. Slängde i 3,5g vikter. Gasres som fan, men toppfarten blev ingen höjade. 55kmh och den bara varvade. Gick direkt till 5g vikter för att se skillnaden. Hmm, starten blev sjukt trög. Men den gick snabbare, 65km/h. Men sen tvärstopp? Den känns inte så pigg som den bör vara och tyngre vikter tvivlar jag på att den behöver. Stillastående acceleration blev rejält lidande av någon konstig anledning.

Fick klia mig i huvudet en hel del, testade även med föggen fram och tillbaka med huvudmunstycken. Men inte blev det bättre.

Påvägen hem slog det mig vad som kan vara fel. För hård tryckfjäder! Det förklarar varför den inte har högre toppfart, varför stillastående acceleration lider och att den känns "trög". Malossis hårda tryckfjäder är helt enkelt för hård. Ska montera en mjukare nästa gång jag mekar!

Varken variatorn eller kopplingen slirar heller, då grejerna inte blir stekheta som på R/T Aeroxen. Man kan ta på dem direkt efter körning.. :)

Lite finbilder i höstsolen!



Uppdatering 2017-06-12

 

Länge sen det blev uppdatering här nu. En massa andra mopeder som kommit i mellan :)

Själva inställningarna på denna hoj har gett mig huvudvärk.
Tar jag tunga vikter (4,5-5,5), är den skitslö från stillastående start, men toppfarten helt okej (nått 90km/h hittills)
Tar jag lättare vikter (3,0-3,5) gasreser den som ett svin med toppfarten blir max 55-60km/h.

Hur jag än labbar med vikterna, tryckfjädern och kopplingsfjädrarna får jag antingen eller. Aldrig båda! Och det gör mig tokig!
Mjukare tryckfjäder funkar som sagt inte heller!

Sen slog dig mig med en annan teori. Med tyngre vikter, hinner den växla ut lite innan kopplingen greppar. Således startar den på för "hög växel" och starten lider en hel del. Med lättare vikter växlar den aldrig ut, och starten blir suverän. Dock således för lätta vikter då den varvar för mycket på full gas.

Så.. Jag ska försöka shimsa om lite i variatorn. Shimsa ut den yttre remskivan, så variatorn måste tryckas ut "längre" innan den växlar upp med tyngre vikter. Det borde fan funka... :P

En liten bild kan ni få också!





Tillbaka till första sidan