En Yamaha Aerox årsmodell 1997-1998 som jag köpte med en rasad motor i Arboga för 1400kr av Kevin Kåberg. Planerna var att få en riktig läskig och snabb moped som verkligen sticker ut ifrån mängden. Med störst inriktning på trimning och hastighet! Stylingen kommer i andra hand, men det ska inte heller glömmas!
Jag har försökt att hålla allt till stage6 i den mån det går. Vissa saker frångår det dock...




KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL DEN SENASTE UPDATEN!

 








_________________________________________________________________________________________________________________________




Setup

Liggande Minarelli - Grovt bearbetad och flödesportad.
Stage6 - Subframe
Stage6 - R/T BigBore 95cc
Malossi - Avgassystem (MHR Bigbore) Testa Rossa
Stage6 - Vevparti 44mm stroke (R/T) 90mm
Stage6 - Torque Controll 112mm
Stage6 - Wingbell 112mm
Malossi - Malossi La Furia Variator
Stage6 - R/T Tändsystem (PVL)
Mikuni - TM35 förgasare
Drevning - RF 9,9
Stage6 - Slutväxelkåpa med nållager
Stage6 - R/T Insug+Spacer (FKM Viton®) fräst till 32mm
Bidalot - Membran (VForce3) Från Kawasaki KX85
98 oktan med Castrol Power1 2-taktsolja.


Säkerhet & Styling

Stage6 - Bromsskiva (SSP Oversize) 280mm (Fram)
Stage6 - Bromsok (R/T) fram & Bak
Stage6 - Bromsskiva (SSP Ädelstål) (Bak)
Stage6 - Bromshandtag (SSP) Typ III
Stage6 - Bakstötdämpare (R/T Replica) Minarelli
Nya gaffelben från en Aerox 2012
Koso - Multimätare (XR-S 01)
Koso - Varvräknare (KRS II) 16.000
MTKT - Bakre Underkåpa (Aerox) Röda Lampglas
Tun´R - Framlampa (Aerox) EVO2
Michelin Power Pure däck.
Dubbla Aeroxkylare

Malossi - Elektriska vattenpump

Klicka på spoilern för mer bilder!


 









Update 25 April 2017 - Den med vårrengöring

Det slog mig att det snart är Frihamnen Marathon, och det är lite att göra på R/T Aeroxen. Så jag bestämde mig att börja plocka ner den lite och rengöra samt fixa saker jag inte orkade fixa förra hösten.

Tex hade jag pyspunka bak.. Tillräckligt långsamt för att tömmas på 1 vecka. Den läckte mellan fälg och däckkant, så jag var tvungen att kränga av det för att slipa till fälgkanten.

Jag HATAR att kränga däck... Det är tungt och tidsödande när man inte har däckkrängningsmaskin, samt att repa fälgen är jävligt lätt.

Diskmedel och råkraft så funkar det..
Jag fick till slut av däcken och kunde slipa till kanten. Den läckte inte nu, men vi får se nästa gång jag åker ut och mekar!



Jag plockade även av alla kåpor. Det för att lätt komma och att rengör motor, ram, kolla kablaget, läckor i kylaren o.s.v






Röret mot avgasstosen har alltid varit lite löst, och det hade även börjat läcka. Att det är helt svart runt cylindern betyder också det. Detta är varför...
Stosen hade spruckit!

Den lagades och snyggades till, så nu sitter pipan perfekt!



MHR Bigbore


Förra säsongen hade jag stora problem med KOKHETA variator och kopplingsdelar. Variatorn slirade satan, samt att kopplingen inte heller pallade med effekten. Även min MHR Delta Clutch strulade... Jag köpte sent på säsongen en Malossi La furia Variator i hopp om att det skulle fixa strulet med slirande koppling.

Jag fick inte tid till att kolla det förrän nu, och det hjälpte inte! Maxspänd koppling och det bara sliiiiirade. Inte ens någon gasres hade jag... :S Samt att kopplingen blev så varm så jag brände mig... Släppte lite på spänningen och det blev bättre, men det slirade fortfarande.. Så nu har jag tröttnat på Deltakopplingen och säljer av den. Jag byter till en 112mm koppling!





Update 2 Maj 2017 - Den med nya kopplingen

Beställde från Twostroke 112mm Torque Controll, 112mm Wingbell, Ny Tempmätare samt lite kåpskruvar. Även en till kopplingsmutter.



Och kopplingen monterad... :)




Då klockan är på 112mm, istället för original 107mm. Så tar den såklart i kåpan.. Så den fick modifieras lite!



Och efter lite provkörning, blånering... Betyder att även detta går varmt. Så det får vi råda bot på!



Slipade upp kåpan och fixade skop, så den leder in kall luft direkt till kopplingen. Förhoppningsvis går den lite kallare nu. :P
Nästa gång blir det att börja ställa in variatorn!








Update 14 Maj 2017 - Den med nya inställningen

Fick lite tid över idag för att testa med variatorvikter och koppling. Hade 4,5g vikter som gav enligt varvräknaren ett varvtal på strax över 14100rpm. Vilket jag vet och känner är alldeles för högt! Så jag tänkte nu iställer nå effektkurvan "underifrån". D.v.s börja med tyngre vikter och byta till lättare och lättare. Så jag slängde i 5,5g vikter och kollade sen vart jag hamnade.

Enligt varvräknaren hamnade jag nu strax över 13000rpm. Och jäääklar vad den drar nu! Så jag har hamnat i effektkurvan, frågar är bara om jag ligger vid maxeffekten? Kanske får byta till 5,25g vikter.

Jag åkte till den närmaste raksträcka som jag brukar gasa på. Den är inte så lång (c:a 500m lång accelerationssträcka innan jag måste bromsa), så topphastigheten man kan nå är begränsad. Förut hamnade jag på c:a 105km/h som mest innan jag var tvungen att slå av. Nu kom jag upp i 115-120km/h på samma sträcka! Så mer power har jag :)

Sen lite mer inställningar med kopplingen! Först hade jag på rätt så lågt varvtal då den började driva, starterna var bra. Kunde göra flera i rad utan värmeproblem! Men jag ville ha mer, så jag ökade ingreppet! Och starten blev riktigt bra! Men vid andra starten hade den blivit så varm så den började slira... :) Så det är en liten dilemma där... Högt varvtal, max en start. Lågt varvtal, många starter XD
Dock visar den långt ifrån samma tendenser som Delta Clutchen samt 107mm Torquecontrollen. För så fort kopplingen hade kylts ner igen kunde jag åter igen gasa!

Liten bild så ni inte bara får lite text.. :)



Tillbaka till första sidan


Private Policy