Trumbroms översyn
(Skriven utav Ulf Gunnarsson)
Idag har de flesta nya mopederna moderna skivbromsar, och den allmänna uppfattningen verkar vara att trumbromsar är värdelösa och skivbromsar är det enda som fungerar bra. Icke sa nicke, trumbromsar fungerar i de flesta fall aldeles ypperligt om de bara är i bra skick. Exempelvis klagar många på bromsarna på Honda MT5, men exakt samma bromsar satt på Honda CR80 en bra bit in på 80-talet. Räcker dom till en tävlingshoj med uppåt 20 hk så räcker de garanterat till en moped - under förutsättning att de är i fullt fungerande skick självklart. Det är just där skon brukar klämma, bromsarna på mopeder med några år på nacken kan sällan kallas "fullt fungerande", På grund av dåligt underhåll fungerar de ofta långt ifrån så bra som de borde, vilket i vissa fall går så långt att det är en ren trafikfara.
För ett par år sedan köpte jag en Yamaha DT50MX som var så trimmad att den toppade 80-90 km/h, bakbromsen fungerade inte alls och frambromsen var inte mycket bättre. Med andra ord var det livsfarligt att köra hojen ens mycket långsamt, den lilla bromsförmågan som fanns räckte inte ens till för att få stopp på mopeden i en svag nerförsbacke... Till bakbromsen fick jag skaffa nya bromsbackar, och alla rörliga delar på både bak- och frambromsen demonterades, rengjordes och smörjdes med fett. Efter det lilla arbetet och med nya delar för inte ens en hundralapp fungerade bromsarna som nya igen. Varför hade förra ägaren inte gjort det? Okunskap? Dumhet? Dödslängtan?
En trumbroms är ganska enkelt uppbyggd, från bromshandtaget/pedalen överförs kraften med antingen ett stag (bakbroms) eller en vajer (fram och ibland bakbroms) till en hävarm vid hjulet, hävarmen vrider en axel som i sin tur pressar itu bromsklossarna mot bromstrumman. Ett vanligt problem är att de rörliga delarna kärvar, det spelar ju ingen roll om en 200-kilos person står på bromspedalen om de delar som ska överföra kraften därifrån kärvar så mycket att ingen kraft kommer fram till bromsklossarna för att pressa itu dom. Lösningen på problemet är enkel, demontera, rengör och fetta in de ställen där det behövs.
Börja med att plocka loss hjulet. När det är löst får du loss bromsskölden som bromsklossar etc. sitter på, lossa även de stag, vajrar etc. som sitter fast på den. Nu när bromsskölden är loss tar vi en titt på den och de delar som sitter på den.Först och främst sitter där två bromsbackar som hålls fast av (vanligtvis) två fjädrar. För att ta loss bromsbackarna brukar man få dra dem ifrån varandra, oftast inga problem. Nästa sak som ska bort är armen i den yttre änden av axeln, alltså den som vajern/staget fästs i. Armen sitter ofta fast med bult och mutter, skruva loss och dra av armen från axeln. Se dock först till att göra en markering på axeln och armen så de monteras ihop på samma sätt igen, det brukar vara splines på axeln vilket betyder att armen kan hamna ett eller fler hack fel. (Ibland kan man vara tvungen at flytta armen ett hack för att kunna justera bromsen ordentligt, det märks när alla grejer är monterade.) När armen är loss kan axeln dras ur bromsskölden, rengör den och hålet den satt i. Så, nu är grejerna itu. Bara det roliga kvar...
Axeln och hålet den sitter i ska smörjas med fett. Olja är värdelöst här, så skaffa fett om du inte har det. När axeln och armen har monterats torkas överflödigt fett bort (det får inte komma fett på bromstrumman eller den yta på bromsbackarna som ligger emot bromstrumman). Lite fett sätts där axeln pressar emot bromsbackarna. Om bromsbackarna är slitna monteras nya, annars kan de gamla monteras igen. Rengör även bromstrumman, och slipa den gärna lätt med smärgelduk (samma gäller bromsbackarna, om du monterar begagnade). Nu är det dags att montera bromsvajer/stag, hjul etc. igen, och sedan att justera bromsen. Efter det är det bara att tuta och köra igen, förhoppningsvis med betydligt bättre broms än tidigare.
Tillbaka till första sidan